Talentlinjer Talent på vej

Optagelsesinformation

Hvem er Talent På Vej linjen for?
Talent På Vej er for dig, der gerne vil musikken lidt mere, vil spille sammen med andre og udfordres, er nysgerrig og klar på at øve. Vi optager elever på klassiske instrumenter og klassisk sang, og du skal have spillet/sunget i mindst 3 år og gå i 4.-7. klasse på ansøgningstidspunktet.

Pladser
Der er et begrænset antal pladser på Talent På Vej. Derfor kan du komme ud for ikke at blive optaget, selv om du måske er egnet.

Optagelsesprøve
Der afholdes optagelsesprøve fredag den 28. april 2023.

Til optagelsesprøven vil vi gerne høre

• To solostykker af forskellig karakter og med en samlet varighed på minimum tre minutter.
    (for guitarister skal det ene stykke være en enstemmig melodi).
    Er der normalt klaverakkompagnement til dine stykker, så skal du spille med akkompagnementet til optagelsesprøven.
    Du kan se ekesmpler på hvad andre tidligere har spillet til optagelsesprøven, det kan give dig en ide om hvad der kræves. Cello (elev i 7. klasse) Violin (elev i 4. klasse) Guitar (elev i 6. klasse) Klaver (elev i 6. klasse) Klassisk Slagtøj (elev i 7. klasse)
  • Én skala efter eget valg i én eller to oktaver
  • En lettere prima vista opgave (prima vista betyder at du spiller direkte efter en node uden forberedelse)
    Se eksempler på prima vista opgaver for klaver, sang, violin, blokfløjte, guitar, tværfløjte og cello

Ved prøven lægger vi vægt på din beherskelse af instrumentet/stemmen.
Vi vil gerne høre, at du elsker at spille på dit instrument!

Efter du har spillet, vil vi gerne høre lidt om dig, derfor er der en kort samtale, eventuelt sammen med dine forældre.

Senere samme dag får du besked på, om du er optaget, samt gode råd til hvad du med fordel kan have fokus på fremadrettet.

Mød Stine, elev på Talent På Vej

Stine spiller violin på Talent på Vej. Hør hvorfor hun har søgt ind på Talentlinjen.

Ansøgningsfrist

9. februar

Når du bliver optaget forpligter du dig til

• 35 min. soloundervisning i 36 uger (45 min. for pianister pga. kammermusikkens sværhedsgrad)
  • Obligatorisk kammermusikmodul (1 time om tirsdagen i ca.15 uger)
  • Obligatorisk hørelære (1 time om tirsdagen i ca.15 uger)
  • Elevkoncerter i hele Varde Kommune
  • Deltagelse som publikum i én kammermusikkoncert i Varde Musikforening
  • Deltagelse i enkelte projekter i løbet af året, fx i 2019 deltog talenteleverne i New Music Days, som du kan læse om og lytte til her.

Du kan du gå på linjen i to år. Ønsker du herefter at fortsætte på Talent på vej eller Den klassiske talentlinje, skal du til en ny optagelsesprøve.

Yderligere info

Undervisningssted

Undervisningen på talentlinjen foregår primært på Stålværket. Du kan dog godt få din soloundervisning de steder, hvor vi underviser i dit instrument.

Hent Talentfolder (pdf)

Under 25 år

Soloundervisning og Talentlinje

Opkræves i 10 rater sept.- marts

443,50.- kr pr. mdr.

Orkester og sammenspil
Husk sammenspil er inkluderet i prisen for soloundervisning.
Ved deltagelse kun i sammenspil opkræves i 10 rater sept.- juni

66,- kr. pr. mdr.

Over 25 år

Soloundervisning

Opkræves i 10 rater sept.- juni

732,- pr. mdr.

Soloundervisning hver 14. dag

Opkræves i 10 rater sept.- juni

366,- kr. pr. mdr.

Orkester og sammenspil
Husk sammenspil er inkluderet i prisen for soloundervisning.
Ved deltagelse kun i sammenspil opkræves i 10 rater sept.- juni

196,- pr. mdr.

Administrations- og materialegebyr

Har du spørgsmål til talentlinjen kan du spørge din lærer eller skrive til Helle Munksgaard Petersen på  hepq@varde.dk