Orkestre og kor Blokfløjteensemble

Her kan du gå til Blokfløjteensemble
Stålværket

Musik & Billedskolens Blokfløjteensemble er sammenspil for blokfløjteentusiaster.

Jens Peter, sub-bas-blokfløjtespiller i ensemblet fortæller:

Jeg stiftede bekendtskab med blokfløjten som 8-9 årig i folkeskolen, og spillede med stor fornøjelse i forskellige sammenhænge indtil omkring konfirmationsalderen, hvor andre interesser blev prioriteret højere.

Da Varde Musikskole tilbød forældre at indgå i en sammenspilsgruppe med børn for omkring 30 år siden, benyttede jeg chancen til at støve fløjten af, og genoptage spillet.

Nu, mange år senere kan jeg se, at det var en meget lykkelig beslutning. Det skyldes i høj grad, at Musikskolen i alle årene efter denne første sammenspilsgruppe har bevaret et tilbud om sammenspil for voksne blokfløjtespillere. At det for mig bliver ved med at være attraktivt at spille med i en sådan gruppe, skal jeg prøve at begrunde.

For det første er blokfløjten et levende instrument, som man kan blive ved med at forfine sin teknik på igennem mange år.

Blokfløjtens lyd ændrer sig med luftfugtighed og størrelse af det rum, man spiller i, samt af rummets størrelse og den vægbeklædning, der er anvendt. Det betyder, at den musikalske oplevelse ved at spille sammen i en blokfløjtegruppe aldrig kan forudsiges. Oplevelsen kan være alt fra at lyden kvæler sig selv til en nærmest euforisk glæde, når instrumenterne stemmer, og lokalet passer til lyden.

For det andet har Musikskolens tilbud om sammenspil gennem årene været af en karakter, så det har været muligt at indpasse blokfløjtespillet også i en hverdag, hvor der kunne være travlt på jobbet. Og selvom sammenspilsgrupperne gennem årene har haft forskellig sammensætning, har der kunnet mærkes en progression i sværhedsgraden af de musikalske udfordringer, der har gjort det spændende at være med.

En anden mere personlig ting, som har gjort det til en ideel hobby, er, at Tove, som jeg er gift med, også har spillet på blokfløjte gennem næsten alle årene. Vi har hermed fået en fælles hobby, som har givet os gode oplevelser sammen.

Nyttigt at vide

Onsdage kl. 14.30-16.00

Sæsonstart

Uge 36

Antal gange

15 uger á 90 minutter

Undervisningssteder
  • Stålværket
Lærere
  • Hanne Grønlund

Priser

Opkræves i 8 rater sept.- april

196,- pr. mdr.

Hvis du er pensionist og deltager i mere end ét kor eller orkester, er det billigste hold gratis.

Administrations- og materialegebyr
Gebyret dækker administration af tilmelding, afgift til Copydan, Koda, DMK samt løse kopier og enkelte undervisningsmaterialer.

kr. 75,-

Regning kommer digitalt i betalers E-boks.

Læs vores regler og betingelser

Ofte stillede spørgsmål

Vil du vide mere?