Billedkunst

Her kan du gå til Billedkunst
Stålværket, Blåbjergskolen Afd. Nr. Nebel, Blåvandshuk Skole, Ølgod Skole

Billedkunst er meget mere end bare at tegne og male.

Vi arbejder f.eks. med skulpturer, installationer og blandform.

Installationer er når du laver et værk til et sted eller et rum. Det kan være at sætte forskellige ting op, så det tilsammen udgør et værk, man kan gå rundt om eller ind i og opleve. Blandform er når man mikser forskellige materialer. Det kan f.eks. være et maleri, hvor du sætter andre ting på, og dermed skaber et nyt værk.

Musik Leg Kunst

For dig, der går i 0. klasse, er det her lige noget for dig. Musik, Leg og Kunst består af 2 forløb - ét med sang, sjov og bevægelse, og ét med masser af kunst.

I musikforløbet arbejder vi med sang og sanglege, med udgangspunkt i den danske sangskat. Samtidig arbejder vi med puls, klang, form, periodefornemmelse og sangmetodikken SOLFA. Det hele leveres på en magisk, fantasifuld og eventyrlig måde.

Alt dette er en god ballast, når du fortsætter på Musikværksted i 1. klasse og i Ind i Musikken i 2. klasse.

I billedkunstforløbet arbejder vi med, hvad kunst er, og hvad det vil sige at male, tegne og lege med farver. Vi har fokus på det spontane, og arbejder med store pensler, og bare at sprøjte eller smøre maling ud på lærredet med hænderne. Vi arbejder sanseligt med farverne, og giver på den måde en fornemmelse for kunsten og dens muligheder og teknikker. Vi ser på kunst, og på hvordan kunstnere har brugt farver til at lave deres værker.

Der bliver lagt an til fordybelse, når vi fx laver illustrationer til sange, som vi kender fra musikforløbet.

Som afslutning laver vi et fælles forløb på 2 gange, hvor vi med både musik og kunst arbejder henimod en lille optræden.

I billedkunst udvikler du din fantasi, lærer om farver og at iagttage store og små detaljer.

Du er selv med til at skabe og eksperimentere med forskellige teknikker og former for udtryk og finde dit eget billedsprog.

Brug for Fritidspas?

I Musik & Billedskolen kan du bruge Varde Kommunens Fritidspas.
Fritidspasset er et tilbud til børn og unge, der af økonomiske årsager ikke kan deltage i foreningslivet.
Det giver dig et tilskud til undervisningen, hvis husstandsindkomsten ikke overstiger 380.000 kr.
Ansøgning om fritidspas kan søges af forældre/værger på Fritidspas - Varde Kommune eller ved kontakt til Musik & Billedskolen.

Inspiration og udstillinger

Billedkunst kan også være at tage på tur og møde andre kunstneres måder at skabe kunst på. Vi har f.eks. været ture til Wadden Tide i Blåvand, HEART i Herning og Trapholt Kunstmuseum i Kolding. Turene er med til at give dig inspiration og viden om kunst.

I løbet af året arbejdes der med forskellige projekter i billedkunst. Det kan f.eks. være et fælles musik- og billedprojekt  sammen med klaverelever,  workshops med kunstnere udefra og andre spændende opgaver.

I de Blå Dage i december deltager vi i nogle af musikelernes koncerter og laver Speed Sketching samtidig med at vi udstiller færdige arbejder.

Sæsonen afsluttes med udstillinger af årets arbejde. Det er i KunstLab på Kulturspinderiet i Varde, Blåbjergskolen afd. Outrup og Kulturhuset i Ølgod.

Stålværket (1.-2.kl): Mandag kl. 14.45-16.00
Stålværket (3.-4. kl): Mandag kl. 16.15-17.45
Ølgod Skole (3.-6.kl) - Fredag kl. 15.00-16.30
Stålværket (5.-6.kl): Onsdag kl. 15.30-17.00